Sunday, 6 September 2009

FIRAS DISERANG ELERGIC:(

Minggu lepas my charming prince kena elergic
mula2 tak perasan yang anak ibu nie elergic..
kisah elergic nie bermula pada waktu malam
yang mana firas merengek2 nangis
ibu ingat nak susu..so buatkan la susu seperti biasa
selang berberapa jam..nangis lagi
masih fikir yang firas nie haus kot,,
bagilah air suam..
(maklumlah dalam bilik tido kan gelap..cuma pasang lampu tido je..malap2)
ok lepas bagi air suam..ok..tepuk2..firas pun tido
tak lama..pas tu nangis lagi
alahai.....bakpernya firas nie??
uhuhuhu..mata dan la ngantukss gilosss
fikir2 agaknya pampess dah overdose kot
tukar plak pampees...
tepuk2...tido..semula
tak lama..beberapa ..jam ke minit ker..nangis lagi
aduhhhsss.,,nie mesti ada tak kena nie
mesti ada nyamuk atau semut yang gigit firas nie,,
bukak lampu..check..tak der plak...
spray..lah ridsect...takut2 ada nyamuk..
tutup balik lampu..tepuk2..tepuk..dodoi firas..suruh tido
(masa tu mmg tak perasan langsung ada bintik2 merah kat badan dan muka firas
maklumlah..mata dok kuyu..kuyu...)
Last2 ,,time bersahur pun nak dekat,,
lepas sahur..tak lama tu firas pun nangis lagi..
dan bangun pegi kat we ollss
check punya check..almaklumlah
masa tu mata dah terang kan,,,
penuh gan bintik2 merah kat muka,hidung,
telinga, mata pun bengkak skit(sepet)
dan badan firas..
lor...apa ke benda nie...???
firas pun..dok garu2 kat telinga..tangan...badan..
alahai ciannya..terus rasa kat badan firas kot2 panas ke.
badan punya suhu ok...
(bimbangla kot2 denggi ke..)
Baba dia pun terus cakap..nie elergic nie
lor..ye ke bang???manalah tahu..
ibu bkn penah kena elergic
holahh..elergic resdung nie..abgkan ada resdung..
fuh..tak sangka plak anak aku ada elergic
masa kecik2 dulu firas tak der plak elergic
dah nak masuk 2 tahun nia ada plak
elergicnya
Bila tak kena demam..elergic la plak
sensitif betul kulit anak aku nie..
nampaknya lepas nie firas kena pantang
makanan yang gatal2..
kesian firas..kadang2 tak sampai hati..sebab firas nie mmg suka
makan..berselera tgk dia makan
mulalah terfikir kat kan disebabkan makan ayam firas elergic??
sebab sebelum tu mmg firas byk mkn ayam gan nasi beriani
Doc yang check plak kata..elergic nie akan berulang kalau
kita tak control..cara2 pemakanan..persekitaran anak..
hmmmm...
so kawan2 yang penah ada anak kena elergic
ada tak sumpliment2 yang sesuai untuk anak seumur firas nie??
manalah tahu kot2 lepas makan sumpliment tersebut..firas dah tak elergic dah..
hohohoho,,mana ada kan..sbb elergic nie
darah dalam badan dan keturunan..
nasib lah firas..nak buat camne..dah baba ko pun elergic gak..
redha je lah..




~tgh garu2 tu..gatal kot kat perut~



~ bengkak kan mata firas..penuh bintik2 merah kat seluruh muka leher dan telinga firas~



~tangan firas..kemerahan..dan bengkak akibat elergic~


~ sempat lagi nak main tu ..masa nie hilang perasaan elergic ..kalau tak..dok merengek je,,dan kasi tahu dalam bahasa firas..yang dia gatal2 elergic kat ibu..~



~ telinga merah..kesan dari elergic dan selalu firas garu2 kat sini~






10 comments:

  1. aloo siannye firas sampai bengkak2 sumer.. tak tau la zieha makanan apa yek yg boleh bantu dia.. kekadang alergic boleh gak disebabkan makanan tu tak bersih.. tp kalau everytime makan kena elergic so mmg elergic la nampaknyer

    ReplyDelete
  2. org alegik ni mmg susah la zieha. kak nza pn alergik pd mknan laut ttp dh hmpir sthn lbh ambik suplement garlic n skrg dh ok. dh bolh tibai semacam jerr..ttp budk myb blum dpt mkn lg bnde tu.

    ReplyDelete
  3. kesian firas...habis kena gatal satu badan...rasanya firas lepas ni kena pantang mkn seafood...

    ReplyDelete
  4. uiks! teruknya alergic firas.. siannya kt dia..
    anak saya ada gak alergic ala2 ekzema gitu. klau salah makan, mula la naik. tp rashes nya naik bintik2 kecik byk2.. firasnya besar2.

    saya pun x reti sgt nk kontrol alergic ni.
    cuma kena kenalpasti punca, so bleh dielakkan n letak krim yg doc bagi je la. hehe..

    ReplyDelete
  5. ala..siannye firas:( merah2 semua..
    at least, kalau tau makanan apa yg firas x boleh mkn..bole la dielakkan.
    dermatologist bole detect kita allergic apa..

    moga Firas cepat baik ye sayang..sian dia x selesa!

    ReplyDelete
  6. alahai..siannye tgk badan firas penuh merah2 smpai bengkak2..br tgk gmbar dh terasa gatal n tak selesa dh..huhu.sy pon tk d experience psl elergi2 mcm nih. kena tanye pd yg btol2 pakar la gakamknye..

    ReplyDelete
  7. Cian Firas bengkak mukanye...tuk kanak2 Kay xtau laa ade supliment ke ape. Dulu Iman pas kena chikenpop pon ade alergic ayam...so Kay xbg dia bg ayam. Sampai dia umur sethn br Kay bg ayam semula..dan dah ok. Mungkin Firas kena pantang makan buat tempoh masa 6 - sthn...Pastu leh cuba semula dan tgk kesan nye...

    ReplyDelete
  8. Alahai..ciannya Firas.
    Hmm..alergi mmg xda ubat. Dia akan baik sendri. Kita cuma leh sapu ubat yg xmo bg dia gatal sgt..cam calamine..bedak sejuk ke..jgn bg dia garu dgn kuku jari..nnti lg bengkak.

    ReplyDelete
  9. zieha To

    adda->nza->mamasyaza->hatiberbunga->padani->
    mamazara->kamariah->suhana

    terima kasih atas concern,comment n pendapat ibu2 dan mama sekalian..nmpk gaya nye firas kena berpantang
    makanan tertentu la ye lepas nie..
    harap2 elergic firas tak berterusan..
    dan boleh makan mcm2 makanan lepas berpantang
    hopefully..uhuhuhu
    tks again:D

    ReplyDelete
  10. alahai chiannya firas smpai merah2 n bengkak tuu..Amna ada gak kekadang merah2 n biji2 kecil saya sapu ubat elomet(kot silap eja) dr farmasi..ok slps tu..ubat ni kn beli dgn ahli farmasi kalo x, x der kat rak2 biasa..nnti dia bgtau suh sapu nipis2 sj..may b panas kott..tp mujarab gak la...kalo utk gatal2

    ReplyDelete

firas on the page